طراحی معماری و دکوراسیون داخلی با دانشجویار

معماری علم خلق و آفرینش فضا است که معمار می‌تواند با فراگیری اصول تخصصی معماری داخلی و زیباشناسی به طراحی فضایی اقدام کند که در عین کارآمد بودن، محیطی دلنشین و جذاب ایجاد شود. فضاهای معماری باید پاسخ‌دهنده هویت، نیاز و خواسته‌های مخاطبان باشند. طراحی معماری و دکوراسیون داخلی به عنوان هنری شناخته می‌شود که به دنبال آفرینش فضایی زیبا، آرامش‌بخش، بهبود کیفیت زندگی و بهره‌وری بهتر از محیط است. مشتریان بالقوه در واقع صاحبان و کاربران فضاهای زندگی و کار چون منزل، محیط اداره، تجاری، درمانی و صنعتی هستند که از طراحی و دکوراسیون داخلی انتظار دارند تا محیطی مناسب با زیبایی فوق‌العاده و عملکرد عالی فراهم کند.

طراحی و دکوراسیون داخلی از جمله مهارت‌های تخصصی به‌حساب می‌آید که افراد باید در کنار علاقه و انگیزه، دوره‌های آموزشی آن را پشت سر گذاشته و مطالب آموزشی در این زمینه را مطالعه کنند. دانشجویار در این سری از مجموعه مقالات خود قصد دارد تا ضمن پرداختن به هنر طراحی معماری و دکوراسیون داخلی، فایل‌های آموزشی کاربردی طراحی معماری داخلی را به شما علاقه‌مندان معرفی کند؛ بنابراین چنانچه به دنبال یادگیری اصول طراحی و دکوراسیون داخلی هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طراحی داخلی چیست؟

طراحی معماری داخلی حرفه‌ای است که به طراحی فضاهای داخلی مربوط به کل ساختمان می‌پردازد و تمام بخش‌های سازه، تاسیسات، مصالح، رنگ، دکوراسیون و …  را در برمی‌گیرد. در واقع معماری داخلی را می‌توان چگونگی طراحی اجزا، فضای ثابت داخلی، طراحی معماری و دکوراسیون داخلی برای چیدمان فضاها و اجزا متغیر تعریف کرد. معماران فعال در زمینه طراحی داخلی باید طراحی معماری را به‌گونه‌ای انجام دهند که پاسخگوی عملکرد، نیازها، رفتارها و اقلیم‌ها باشد و در نهایت به چگونگی تعریف آن فضا از منظر نور، رنگ، مبلمان و … بپردازند.

معماری داخلی راه اتصال بین معماری و طراحی داخلی است که طبق استانداردهای معماری انجام خواهد شد. به‌طور کلی معماری داخلی فضاهای ساختمان با ویژگی‌های روحی و روانی ارتباط مستقیم دارد و در آن ویژگی‌های خصوصی و عمومی انسان در نظر گرفته خواهد شد؛ بنابراین می‌توان اینگونه گفت که معماری داخلی به بهینه‌سازی فضاهای داخلی ساختمان برای انجام فعالیت‌های روزانه، کار و زندگی می‌پردازد. از مهمترین گرایش‌های طراحی داخلی، می‌توان به طراحی داخلی ساختمان مسکونی، طراحی داخلی ساختمان تجاری، مراکز تفریحی، شرکتی، درمانی و … اشاره کرد.

از آنجایی‌که نورپردازی در طراحی معماری و دکوراسیون داخلی تاثیر به‌سزایی دارد؛ از این‌رو دانشجویار در فایل پاورپوینت «تکنیک‌های نوین نورپردازی در معماری داخلی» به اهمیت این موضوع به طور کامل و مفصل پرداخته است.

تفاوت طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

شاید در نگاه اول طراحی معماری و دکوراسیون داخلی به یک معنا باشند اما در حقیقت با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و کاملا جدا و مجزا از هم هستند. طراحان دکوراسیون و دکوراتیوهای داخلی در درجه اول به زیبایی شناختی نیاز داشته و این مهارت به عنوان اولویت اول کارشان مطرح می‌شود. طراحان دکوراسیون مانند طراحان داخلی به دانش و مهارت آکادمیک نیاز ندارند اما همواره در حال توسعه و پیشرفت علم خود خواهند بود.

حال طراح در طراحی داخلی با جانمایی و برنامه‌ریزی فضاها، عایق‌ها، پوشش‌ها، کفپوش‌ها، درب و پنجره، ورودی‌ها و هر آنچه که جزئی از یک سازه است، سر‌و‌کار دارد تا در نهایت فضایی زیبا و کاربردی را برای ساکنین فراهم کند. از لحاظ بازار کار هم می‌توان گفت که طراحان دکوراسیون با صنایعی چون ساخت مبلمان، سرویس‌های خواب، صنعت فرش، طراحی و دوخت پرده همکاری دارند اما طراحان داخلی با مهندس ناظر، مدیر پروژه، کارفرما و … در یک پروژه ساخت در ارتباط هستند. به‌طور کلی وظیفه طراحی دکوراسیون چیدمان اصولی و ایجاد هماهنگی بین وسایل و فضای یک محیط است و دقیقا پس از اتمام کار طراحی داخلی، فعالیت دکوراتیو شروع خواهد شد. در فایل «دکوراسیون داخلی به سبک کشورهای مختلف جهان» از محصولات دانشجویار، اطلاعات مفیدی قرار داده شده است که برای علاقه‌مندان بسیار جذاب خواهد بود.

۳ عامل مهم جهت طراحی داخلی

همانطور که اشاره شد، طراحی معماری و دکوراسیون داخلی در زمینه‌هایی با یکدیگر تفاوت دارند. طراحی معماری داخلی به عنوان یک هنر در زمینه زیبایی و عملکرد فضاها مطرح می‌شود. از عوامل مهم جهت طراحی داخلی، می‌توان به 3 مورد زیر اشاره کرد:

  • آرایش اتاق با توجه به نوع کاربری فضا
  • ایجاد اشتیاق و شادابی برای کاربران با استفاده از اجزای مختلف
  • برقراری هارمونی و توازن در اشیا و اجزای فضا

در زمینه طراحی معماری و دکوراسیون داخلی اصلی‌ترین و مهمترین مرحله، انتخاب رنگ مناسب است که طراح باید با پیدا کردن الگوی رنگی مناسب به طراحی معماری محیط بپردازد. برای مطالعه توضیحات و دریافت فایل پاورپوینت «معماری داخلی» از فروشگاه دانشجویار کلیک کنید.  

نحوه طراحی داخلی فضای مسکونی و آشپزخانه

امروزه با افزایش زندگی مدرن شهری، ساخت آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی با تراکم بالا به شدت افزایش یافته است که این موضوع سبب شده است تا لزوم طراحی معماری و دکوراسیون داخلی در متراژهای کوچک مسکونی بیش از پیش اهمیت پیدا کند. طراحی داخلی در چنین فضاهایی برای بهینه‌سازی تمام متراژ منزل و پاسخگویی به کلیه نیازهای خانواده حائز اهمیت است.

طراحی معماری داخلی آپارتمان مسکونی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها به منظور استفاده مفید از تمام متراژ، امکانات، شرایط موجود، انواع بخش‌های داخلی با ایجاد تغییرات در شکل، هندسه و فرم بوده که این تغییرات شامل تغییرات ظاهری، چیدمان و متریال تشکیل‌دهنده سطوح، نور و رنگ آن‌ها خواهد شد. به‌طور کلی هدف اصلی از طراحی دکوراسیون داخلی منزل ضمن زیبایی و شادابی هر چه بیشتر محیط، ایجاد چیدمان و شرایط مناسب جهت سهولت در استفاده بهتر ساکنان متناسب با نوع کاربری ساختمان است که طراح باید با هنر و خلاقیت، کلیه نیازها و خواسته‌های کارفرما را رفع کند.

از آنجایی‌که آشپزخانه به عنوان قلب خانه شناخته می‌شود، طراحی داخلی و دکوراسیون آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد. در طراحی معماری و دکوراسیون داخلی آشپزخانه منزل، می‌توان از سبک‌های مینیمال برای فضاهای کوچک، استفاده حداکثری از فضا با جانمایی مناسب کابینت‌ها، قفسه‌ها، تجهیزات آشپزخانه چون یخچال، گاز، لباسشویی و … بهره برد تا علاوه بر زیبایی، نظم بیشتری در آشپزخانه به‌وجود آید.

لازم به ذکر است که در طراحی داخلی آشپزخانه بهتر است از رنگ‌های روشن و سرد بیشتری در مقایسه با رنگ‌های تیره استفاده کرد تا غالب بودن رنگ‌های روشن سبب بزرگتر نشان دادن فضای آشپزخانه شود. همچنین نصب کاشی‌های دیوار آشپزخانه به صورت افقی و کفپوش‌ها موازی با ورودی آشپزخانه ترفند ایده‌آلی برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با تاثیر رنگ در دکوراسیون، توصیه می‌کنیم به دانلود فایل پاورپوینت «رنگ سبز، خنثی و قهوه‌ای در دکوراسیون داخلی» از دانشجویار اقدام کنید.

جمع‌بندی

دانشجویار به عنوان یک مرجع تخصصی در زمینه انتشار مطالب و فایل‌های آموزشی در این مقاله تلاش کرده است تا راهنمای کامل و جامعی در ارتباط با طراحی معماری و دکوراسیون داخلی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد تا بتوانند از این اطلاعات آموزشی برای شروع فعالیت خود بهره ببرند. مخاطبان عزیز می‌توانند برای کسب اطلاعات تخصصی بیشتر در زمینه طراحی معماری داخلی به فروشگاه فایل دانشجویار مراجعه کرده و فایل‌های مرتبط را دانلود و مطالعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *