معرفی فناوری‌های نوین ساختمانی دانشجویار

صنعت ساختمان‌سازی همواره در حال توسعه و پیشرفت است؛ زیرا باید بتواند نیاز جمعیت رو به رشد جهان را پاسخگو باشد. ساختمان‌سازی صنعتی می‌بایست در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین بازدهی را داشته و در کنار سرعت بالا از کیفیت، استحکام، زیبایی و خلاقیت برخوردار باشد؛ از این‌رو فناوری‌های نوین ساختمانی ابداع شده‌اند که سبب بهبود و پیشرفت این صنعت شده‌اند. تنوع فناوری‌های نوین سبب کمک به صنعت ساخت و ساز شده است تا مهندسان و معماران هیچ محدودیتی برای ساخت و خلق ساختمان‌های جدید نداشته باشند. در واقع با استفاده از این فناوری‌ها، می‌توان ساختمان‌ها را زیباتر، باکیفیت‌‌تر، متنوع‌تر و سریع‌تر ساخت؛ بنابراین در دنیای امروزی شناخت این فناوری‌ها برای دست اندرکاران صنعت ساختمان حائز اهمیت خواهد بود.

دانشجویار به عنوان مرجع تخصصی انتشار مطالب و فایل‌های آموزشی در این سری از مقالات خود تلاش کرده است تا به معرفی برخی از فناوری‌های نوین ساختمانی بپردازد؛ از این‌رو مطالعه این مطلب به مهندسان و معماران فعال در صنعت ساختمان‌سازی به شدت توصیه می‌شود.

فناوری نوین ساختمانی چیست؟

فناوری‌های نوین ساختمان در واقع به مجموعه‌ای از متدها اطلاق می‌شود که به کاربردهای فناوری در صنعت ساختمان‌سازی می‌پردازند و با ایجاد فرصت‌های بهتر سبب بهبود عملکرد پروژه‌های ساختمانی خواهند شد. از مهمترین موارد که کاربرد و کارایی آن‌ها در صنعت ساخت و ساز ثابت شده است، می‌توان به افزایش بهره‌وری در این صنعت به میزان 30 تا 45 درصد، پیش‌بینی کیفیت و به‌کارگیری بهترین مواد و مصالح، جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی (بهینه‌سازی مصرف انرژی)، بهبود کیفیت ساخت و ساز، افزایش سرعت کار و صرفه‌جویی در هزینه‌ها اشاره کرد. 

10 نوآوری جدید در صنعت ساختمان

تکنولوژی‌های نوین و ماشینی در صنعت ساختمان‌سازی در زمینه تولید مصالح و طراحی سیستم‌های جدید باعث بهبود عملیات، افزایش ایمنی و کیفیت، کاهش هزینه‌‌ها و … می‌‌شوند؛ از این‌رو شناخت فناوری‌های نوین ساختمانی برای مهندسان و معماران از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی 10 نمونه از نوآوری‌های صنعت ساختمان در سال‌های اخیر اشاره می‌کنیم:

1.     واقعیت مجازی (Virtual Reality) در صنعت ساختمان

تکنولوژی نوین واقعیت مجازی بین انسان (دنیای واقعی) و دنیای مجازی ارتباط برقرار می‌کند؛ بدین صورت که با ایجاد صوت و تصویر از یک پدیده، حواس آدمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب خواهد شد تا انسان آن پدیده مجازی را به صورت واقعی مشاهده و حس کند. با استفاده از این فناوری، می‌توان طراحی‌های گوناگونی را ایجاد و در صنعت ساختمان به‌کار برد. واقعیت مجازی در صنعت ساختمان از مزایای بیشماری برخوردار است که از مهمترین آن‌ها، می‌توان به کاهش هزینه برای طراحی و شبیه‌سازی مدل یک ساختمان و احتمال خطا بسیار کم یا در حد صفر اشاره کرد.

2.     پرینت سه بعدی در ساختمان؛ جایگزین ایده‌آل ماکت

در گذشته برای نشان دادن یک طرح، مدلی از آن را هر چند پیچیده به صورت ماکت در می‌آوردند که بسیار زمان‌بر و پر‌هزینه بوده است و احتمال این بود که مورد موافقت قرار نگیرد اما پرینت سه بعدی به عنوان یکی از فناوری‌های نوین ساختمانی امکان آماده کردن ماکت به صورت مجازی را برای فعالان این حوزه فراهم کرد تا بتوانند پیچیده‌ترین طرح‌ها را ایجاد، بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنند. پرینت سه بعدی در ساختمان با دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای مخصوص انجام می‌شود که خروجی آن به صورت طرحی بر روی کاغذ چاپ می‌شود. 

3.     فناوری بتن خود ترمیم شونده؛ شگفتی در معماری

بدون تردید بتن یکی از مهمترین و پرمصرف‌ترین مصالح در ساخت و ساز به‌شمار می‌آید که سبب استحکام، عایق‌کاری و مقاومت می‌شود اما ضعف بتن این است که به‌مرور زمان بر اثر ضربات یا شرایط گوناگون ترک بر می‌دارد. حال تولید بتن خود ترمیم شونده یا بتن باکتریایی به عنوان یکی از فناوری‌های نوین ساختمانی، می‌تواند در صورت ترک برداشتن به‌طور خود به خود ترمیم شود. در این نوع بتن، باکتری‌های موجود در بتن به هنگام ترک خوردن بتن فعال شده و در واکنش با رطوبت محیط و کربنات کلسیم به سنگ آهک تبدیل می‌شوند تا سبب ترمیم بخش‌های ترک خورده بتن شوند.   

4.     هوش مصنوعی در ساختمان‌سازی (Artificial intelligence)

از فناوری‌های نوین ساختمانی که انقلاب عظیمی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده، هوش مصنوعی است که به عنوان یک سیستم می‌تواند کلیه کارهای مربوط به انسان را بر عهده گیرد. از هوش مصنوعی در ساختمان‌سازی برای برنامه‌ریزی دقیق، آنالیز نقشه‌ها و طرح‌های مهندسان استفاده می‌شود تا در صورت وجود هرگونه خطا، هشدار لازم را داده و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری شود؛ از این‌رو به‌کارگیری هوش مصنوعی در ساختمان‌های پیچیده پیشنهاد ایده‌آلی خواهد بود. 

5.     سازه‌‌های مدولار یا پیش‌ ساخته

سازه‌های مدولار از فناوری‌های نوین ساختمانی به‌حساب می‌آیند که با ویژگی‌های منحصر به‌فرد سبب تحول چشمگیری در صنعت ساختمان‌‌سازی شده‌اند. سازه‌های مدولار یا پیش ساخته امکان احداث ساختمان‌های باکیفیت در سریع‌ترین زمان ممکن را فراهم می‌کنند. با استفاده از این نوع فناوری‌های ساختمان، می‌توان یک طرح یا نقشه مشابه را در مقیاس‌های گوناگون ساخت که بسیار حیرت‌انگیز و جالب خواهد بود.

6.     پهپاد در صنعت ساختمان‌سازی

از تکنولوژی‌های نوین ساختمانی که به صورت پرنده‌های کوچک بر فراز یک پروژه، اطلاعات مورد نیاز مهندسان را ضبط و ارسال می‌کنند، پهباد نام دارد. استفاده از این فناوری در پروژه‌های خیلی بزرگ و سازه‌های بلند مرتبه به مهندسان کمک شایانی خواهد کرد. این تکنولوژی جایگزین مناسبی برای نیروی انسانی بوده و خطرات جانی را از بین می‌برد.   

7.     تکنولوژی ابر Cloud

پردازش ابری از تکنولوژی‌های قدرتمند بوده که با خصوصیات ویژه به سرعت در صنعت ساختمان‌سازی جای خود را پیدا کرده است. پردازش ابری به عنوان یکی از فناوری‌های نوین ساختمانی پیشرفته و کاربردی امکان انجام مدل‌های ساختمانی در مقیاس بزرگتر و سازگاری با بازار را برای مهندسان و طراحان فراهم می‌کند. تکنولوژی ابر سبب می‌شود تا مهندسان به اطلاعات و مدل‌های ساختمانی دسترسی سریع‌تر و بهتری داشته باشند؛ زیرا کلیه داده‌ها به صورت خودکار برای آن‌ها ذخیره می‌شوند و به صورت دائم و نامحدود برای مهندسان در دسترس هستند.

8.     دیوارهای غیر باربر سبک پیش ساخته LSF

صفحات دیواری سبک که از سیستم ساختمانی قاب‌های سبک نورد شده ساخته می‌شوند، سیستم پیش ساخته LSF هستند که در اکثر سیستم‌های ساختمانی به‌کار می‌روند. این صفحات دیواری بر اساس کاربرد اجزایی به نام وادار (stud) و تیرچه (track) تشکیل می‌شود و ساختار اصلی دیوارها از ترکیب نیمرخ‌های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده ساخته می‌شود. مقطع این نوع سیستم به عنوان یکی از فناوری‌های نوین ساختمان، C شکل بوده که معمولا با اتصالات مکانیکی به یکدیگر متصل می‌شوند. برای مطالعه توضیحات و دانلود فایل پاورپوینت «سازه پیش ساخته LSF» از فروشگاه دانشجویار کلیک کنید.

9.      بلوک‌‌های بتن گازی

بلوک‌های بتن گازی از دیگر فناوری‌های نوین ساختمانی محسوب می‌‌شود که از بتن سبک یا بتن گازی تولید شده است. بتن گازی یا بتن اتوکلاو نوعی بتن سبک متخلخل است که بر پایه آهک، سیلیس و سیمان تهیه می‌شود. این نوع بلوک سبک به عنوان عایق حرارتی در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

10.     سیستم قاب‌ فولادی نورد سرد

از فناوری‌های نوین ساختمانی که به عنوان مصالح در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم قاب فولادی نورد سرد است که با اتصالات پیچی تولید می‌‌شود. این نوع سیستم ساختمان کامل از سه جزء اصلی قاب‌های فولادی سرد نورد شده، لایه عایق صوتی و حرارتی و صفحات تخته گچی برای پوشش رویه تشکیل شده است. این نوع سیستم قابلیت ترکیب با سایر سیستم‌ها چون ساختمان‌های بتن آرمه را دارد و اغلب در ساختمان‌های کوچک و خانه‌های دو طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر فناوری‌های نوین ساختمانی که در حال حاضر در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به آجر هوشمند، شبکه خرپای فلزی تیرچه با جوش مقاومتی به روش ماشینی، پانل 3d، تخته سیمانی با تراشه چوب، سیستم دال مرکب فولادی- بتنی، سیستم قالب‌بندی ساختمان‌های بتن مسلح با استفاده از میز پرنده، سقف‌های مجوف پیش ساخته پیش تنیده، سقف‌های بتنی پیش تنیده پس کشیده، سیستم ساختمانی ترونکو، بتن مسلح با قالب عایق ماندگار مسطح عمودی (ICF)، سقف کوبیاکس، بلوک‌های گچی سوراخ دار، صفحات عایق حرارتی XPS، نمای مدولار پرسلان، سیستم قالب‌بندی ساختمان‌های بتن‌آرمه، ساختمان‌های بتن‌آرمه با شیوه قالب‌های تونلی، سیستم ساختمانی اسکلت (قاب) سبک چوبی و … اشاره کرد. مخاطبان علاقه‌مند به آشنایی با فناوری‌های نوین ساختمانی، می‌توانند با مراجعه به فروشگاه پاورپوینت دانشجویار به اغلب این تکنولوژی‌های در قالب فایل آماده دسترسی پیدا کنند.

جمع‌بندی

دانشجویار در این مقاله تلاش کرده است تا با معرفی برخی از مهمترین فناوری‌های نوین ساختمانی به مهندسان و معماران کمک کند تا پروژه‌های ساختمانی را با کیفیت بالاتر، سرعت بیشتر و هزینه کمتر به سرانجام برسانند. همچنین مخاطبان عزیز می‌توانند برای مطالعه توضیحات و دانلود فایل‌های پاورپوینت آماده در زمینه تکنولوژی‌های جدید ساختمانی به فروشگاه فایل دانشجویار مراجعه کرده و به جستجوی فناوری مورد نظر بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *