مبلمان شهری فروشگاه فایل دانشجویار

یکی از مهمترین المان‌ها در شهر، مبلمان شهری محسوب می‌شود که مجموعه وسیعی از وسایل، نمادها، فضاها و عناصر در شهر هستند و در فضای باز و عمومی نصب می‌شوند. نقش اصلی این مبلمان در سطح فضاهای شهری چون خیابان‌ها و پارک‌ها ایجاد مکانی مطلوب به عنوان زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری است. مبلمان در شهر در زمره تجهیزات و عناصر شهری قرار می‌گیرند و زیبایی شهرها را در جهان مدرن امروزی شهرسازی فراهم می‌سازند. مبلمان در شهرها دو نقش اصلی و اساسی رفع نیاز شهروندان در فضاهای عمومی شهری و سطح خیابان‌ها و ایجاد تصویری زیبا در شهر به منظور شکل‌گیری هویت شهر را دنبال می‌کنند؛ بنابراین توجه به مبلمان شهر به عنوان یک المان برای زیباسازی شهرها در حوزه شهرسازی برای دست اندرکاران حائز اهمیت خواهد بود.

فروشگاه فایل دانشجویار به عنوان مرجع تخصصی در زمینه انتشار فایل‌ها و مطالب آموزشی در این سری از مقالات خود قصد دارد تا به بررسی نقش انواع مبلمان شهری در زیباسازی شهرها بپردازد تا فعالان حوزه شهرسازی با اهمیت این مقوله بیشتر آشنا شوند و در طراحی شهرسازی از مبلمان و عناصر آن غافل نشوند؛ بنابراین چنانچه در زمینه شهرسازی و زیباسازی شهر مشغول فعالیت هستید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مبلمان شهری چیست؟

مبلمان شهری (Urban Furniture) به استفاده بهینه از کلیه وسایل و ابزار مورد نیاز برای شهروندان اطلاق می‌شود که شهرداری و پیمانکاران در سطح شهر طراحی و اجرا می‌کنند تا در کنار زیبایی شهر، به آسایش و رفاه حال شهروندان در مکان‌های عمومی منجر شود. در حقیقت مبلمان در شهر به مجموعه وسیعی از وسایل، اشیاء، خرده بناها، فضاها و عناصر گفته می‌شود که با در نظر گرفتن فرهنگ و آداب رسوم شهروندان در فضاهای باز و عمومی شهر نصب می‌شوند.

شهرداری و مسئولان شهری از تجهیزاتی چون نیمکت‌های شهری، ایستگاه اتوبوس، وسایل ورزشی پارک، صندوق‌های پستی، چراغ‌های خیابانی، فواره‌ها، سطل زباله‌ها، مجسمه‌ها و … به عنوان عناصر مبلمان در شهرها بهره می‌برند تا آسایش و رفاه را برای شهروندان فراهم کنند. مخاطبان عزیز برای مطالعه توضیحات و دانلود فایل پاورپوینت «تکنیک‌های نوین ساماندهی مبلمان شهری» از فروشگاه فایل دانشجویار کلیک کنید.

انواع مبلمان و عناصر شهری

مبلمان در شهرها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام در راستای هویت شهر و سیمای آن طراحی و نصب می‌شوند تا نشان‌دهنده فرهنگ آن شهر باشند. از انواع مبلمان در شهر، می‌توان به نیمکت‌ها و صندلی‌های پارک، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، چراغ عابر، سطل‌های زباله، بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی، المان‌ها و نمادهای شهری، چراغ راهنمایی و رانندگی و … اشاره کرد.

هر یک از انواع مبلمان در شهر از خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها در اماکن عمومی چون پارک‌ها و خیابان‌ها برای زیباسازی فضا و محیط شهری حائز اهمیت خواهد بود؛ از این‌رو استفاده از این عناصر و تجهیزات در طراحی شهری سبب تازگی روح، زیبایی و هماهنگی اماکن مورد نظر برای شهروندان خواهد شد.  

ویژگی‌های مبلمان در شهر

اجزای مبلمان در شهرها دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به‌فردی هستند تا سبب آرامش و آسایش شهروندان در مکان‌های عمومی شوند. از ویژگی‌های مهم مبلمان در شهرها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        زیبایی و کاربردی بودن

تعبیه و نصب عناصر کاربردی در سطح شهر با طراحی زیبا سبب حس رضایت عمومی از طریق ارتباط بصری می‌شود. برای مثال تابلو برق، سطل زباله و … در سطح شهر می‌تواند به‌گونه‌ای طراحی شود که کوچه‌ها و خیابان‌ها را زیباتر سازند.

·        هماهنگی عناصر شهری با یکدیگر

اجزا و عناصر مختلف مبلمان شهری باید از نظر کاربری و محل قرارگیری با یکدیگر هماهنگی لازم را داشته باشند تا خللی در سطح شهر به‌وجود نیاید.

·        مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی

معمولا مبلمان در فضاهای باز و بدون سرپوش نصب می‌شوند؛ از این‌رو در ساخت آن‌ها باید از متریال و مصالح مناسب با اقلیم منطقه استفاده کرد تا در برابر تابش نور آفتاب، بارش باران و برف، تغییرات دمایی شب و روز مقاومت مناسبی داشته باشند.

·        هزینه مقرون به‌صرفه و محل مناسب نصب

کلیه عناصر شهری همواره در معرض آسیب قرار دارند؛ از این‌رو در ساخت این تجهیزات باید از مصالح مقرون به‌صرفه استفاده کرد و نصب آن‌ها باید در محل مناسب انجام شود.

برای مشاهده توضیحات و دانلود فایل پاورپوینت «سازماندهی مبلمان شهری» از فروشگاه فایل دانشگاهی دانشجویی دانشجویار کلیک کنید.

اهداف به‌کارگیری مبلمان شهری چیست؟

مبلمان در شهر با هدف ایجاد محیطی خلاق، زیبا و متفاوت برای مردم طراحی و نصب می‌‌شوند. از آنجایی‌که فضای شهر حداکثر ارتباط میان مردم و زیستگاه پیرامون آن‌ها برقرار می‌سازد؛ بنابراین طراحی و نصب مبلمان و عناصر شهری مناسب در فضاهای مختلف حائز اهمیت است. از مهمترین اهداف طراحی و نصب مبلمان در شهر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیباسازی محیط شهری (فضاهای باز و عمومی)
  • بالا بردن سطح و کیفیت زندگی شهروندان
  • نشان دادن هویت، آداب و رسوم فرهنگی شهر
  • پدید آوردن محیطی خلاقانه و نوآورانه برای شهروندان
  • ایجاد ارتباط بین شهروندان و بالابردن روحیه عمومی

بنابراین یکی از مواردی که می‌تواند سبب جلب رضایت شهروندان و زیبایی شهری شود، طراحی مبلمان و عناصری شهری با کارکرد مناسب در مکان درست خواهد بود که فعالان حوزه شهرسازی باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند. همچنین مخاطبان دانشجویار می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با نادیده گرفتن حقوق معلولین، ناتوانان و سالخوردگان در طراحی و اجرای مبلمان شهری کلیک کرده و مطالب فایل آماده بهره ببرند.

جمع‌بندی

شهر آرمانی مدرن در حقیقیت شهری نیست که کلیه وسایل و تجهیزات آن مدرنیزه شده است بلکه شهری آرمانی خواهد بود که بتواند به نیازهای گوناگون شهروندان پاسخ مناسبی دهد. یکی از مهمترین عناصر در پاسخگویی به نیازهای شهروندان و زیبایی بصری شهر، مبلمان و عناصر شهری هستند که باید با طراحی اصولی در مکان‌های درست فضاهای عمومی تعبیه شوند.

فروشگاه فایل دانشجویار در این راستا سعی کرده است تا به بررسی نقش انواع مبلمان شهری در زیباسازی شهرها بپردازد تا دانشجویان و فعالان حوزه شهرسازی بتوانند با دید بازتری نسبت به آرمان گرایی و زیباسازی شهرها اقدام کنند. همچنین مخاطبان عزیز دانشجویار، می‌توانند برای مطالعه بیشتر و دانلود فایل‌های مرتبط با مبلمان در شهر به صفحه «فروشگاه فایل دانشجویار» مراجعه کرده و جستجوی کلمه کلیدی به فایل‌های مربوط به این موضوع دسترسی پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *