مهندسی مجدد فرایند‌های کسب و کار (سیستم BPR) دانشجویار

گاهی اوقات برای حل مشکلات سازمان‌ها، بقا و رسیدن به موفقیت نیاز است تا تغییرات اساسی و سریع انجام شود که امروزه از آن با نام «مهندسی مجدد» یاد می‌شود. سیستم مهندسی BPR فرایندها در واقع روندی است که در آن فرایندهای اصلی کسب و کار جایگزین وظایف فعلی سازمان می‌شوند تا بدین ترتیب سازمان از وظیفه‌گرایی به سمت فرایند محوری سوق داده شود. BPR به طراحی مجدد، تجزیه و تحلیل گردش‌ کار‌ها به منظور کارآمدتر کردن آن‌ها اطلاق می‌شود که می‌تواند به موفقیت سازمان منجر شود.

فروشگاه فایل دانشجویار به عنوان یک منبع تخصصی در زمینه انتشار فایل‌ها و مطالب آموزشی در این سری از مقالات خود در تلاش است تا به‌طور کامل و جامع به معنی و مفهوم مهندسی مجدد فرایندها بپردازد تا افرادی که در سازمان‌ها مشغول فعالیت هستند، بتوانند با استفاده از این موضوع به بهبود کارکرد و عملکرد سیستم کمک شایانی کنند؛ پس چنانچه مدیریت سازمانی را بر عهده دارید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار چیست؟

عبارت Business process reengineering یا به اختصار BPR به معنی مهندسی و طراحی مجدد فرایندهای کسب و کار است که به مفهوم تفکر و طراحی مجدد فرایندها با هدف ساماندهی، افزایش کارایی و بهبود بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد اشاره دارد. این روش کارآمد به افراد فعال در کسب و کار یا سازمان کمک خواهد کرد تا ناکارآمدی فرآیندها را شناسایی کرده و راهکاری را برای بهبود و بهینه‌سازی آن فرایندهای کسب و کار پیدا کنند.

به عبارت دیگر این نوع مهندسی همان بازاندیشی بنیادین و ریشه‌ای فرایندها در جهت دستیابی به پیشرفت در زمینه‌های مختلف چون کیفیت و خدمات است. به‌طور کلی به‌کارگیری BPR در سازمان سبب اثرگذارتر و کارآمدتر شدن فرایندها خواهد شد و در نهایت به کاهش هزینه‌ها و افزایش سوددهی منجر می‌شود. برای مطالعه توضیحات و دانلود فایل پاورپوینت «فرایند مهندسی مجدد کسب و کار» از فروشگاه فایل دانشجویار کلیک کنید.

7 اصل اساسی مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار

نخستین بار مایکل همر (Michael Hammer) و جیمز چمپی (James Champy)  در کتاب مهندسی مجدد شرکت‌ها این موضوع را بیان کردند که تنها راه کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خدمات سازمان یا شرکت، تغییر و بازسازی کامل و سریع فرایندها خواهد بود. در این کتاب 7 اصل مهم و اساسی به منظور سرعت بخشیدن به روند کار و بهبود کیفیت، مدیریت زمان و کنترل هزینه‌ها اشاره شده است که این اصول به شرح زیر هستند:

  1. برنامه‌ریزی فعالیت‌ها بر اساس نتایج
  2. یافتن تمامی فرایندهای سازمان و باز طراحی آن‌ها بر اساس فوریت
  3. ترکیب فعالیت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و فعالیت‌های واقعی تولید کننده اطلاعات
  4. مدیریت مناسب منابع دور از دسترس
  5. متصل کردن نتایج فعالیت‌های موازی
  6. کنترل فرایند تصمیم‌گیری
  7. به‌دست آوردن اطلاعات از منبع آن

مراحل اجرای مهندسی و طراحی مجدد فرایند کسب و کار

حال مدیران و فعالان کسب و کار اعم از سازمان یا شرکت که از اهمیت مهندسی BPR فرایند مطلع هستند، همواره با این چالش مواجه‌اند که مراحل اجرای آن چگونه است؟! پیش از اینکه به مراحل اشاره کنیم، افراد باید بدانند که اجرای هر فرایند جدید به پیش شرط‌هایی نیاز دارد که در سیستم BPR، مقدماتی چون انتظارات واقع بینانه، تعهد و حمایت مدیران سازمان، مشارکت فعال کارکنان، وجود چشم‌انداز و اهداف مشترک و به‌کارگیری اصول و روش‌های صحیح مدیریتی نیاز خواهد بود. در ادامه مراحل اجرای سیستم BPR را با فرض وجود پیش شرط‌ها معرفی خواهیم کرد:

  • مشخص کردن چشم‌انداز و اهداف سازمان یا کسب و کار؛ تعیین اهدافی چون قیمت، افزایش کیفیت محصولات، خدمات و … در چارچوب سازمان یا شرکت
  • بررسی فرایندهای سازمانی؛ جداسازی فرایندهای موفقیت و شکست سازمان یا کسب و کار
  • اندازه‌گیری فرایندهای آسیب زننده؛ سنجش فرایندهای مشکل دار پس از جداسازی فرایندهای شکست سازمان بر اساس استانداردهای مورد تایید سازمان یا شرکت
  • تهیه سیستم فناوری اطلاعات مرتبط و قدرتمند؛ راه‌اندازی سیستم فناوری اطلاعات کارآمد، دقیق و مرتبط برای طی کردن اصولی مراحل BPR  
  • طراحی، ساخت و آزمایش محصول اولیه؛ ساخت اولیه محصولات و آزمایش پیش از ورود به بازار
  • ایجاد هماهنگی و مدیریت تغییرات؛ در نظر گرفتن و تهیه اسناد جدید، ساختار سازمانی، مدل‌های مدیریتی و الگوریتم‌های جدید مسئولیت برای روشن شدن تغییرات

برای مطالعه توضیحات و دانلود فایل پاورپوینت «پیاده‌سازی مهندسی مجدد و دلایل موفقیت و شکست پروژه‌ها» از فروشگاه فایل دانشجویار کلیک کنید.

دلایل استفاده سازمان‌ها از مهندسی BPR فرایند

امروزه BPR یکی از مهمترین مباحث مدیریتی در سازمان‌ها و شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا با پیاده‌سازی آن و بهبود فرایندها در بلند مدت، می‌توانند جایگاه قابل قبول و مناسبی در میان رقبا به‌دست آورند. از عوامل تاثیرگذار در توجه و استفاده سازمان‌ها از مهندسی مجدد فرایند، می‌توان به دو دسته داخلی و خارجی اشاره کرد:   

  • عوامل خارجی شامل؛ رقابت گسترده و روزافزون در بازارهای جهانی، نیازها و انتظارات بی‌پایان مشتریان و اهمیت فناوری اطلاعات
  • عوامل داخلی شامل؛ تغییر استراتژی‌های سازمان، تغییر در ساختار سازمانی، ضرورت ساده‌‌سازی امور و تغییرات مورد نظر در فرایندها، روش‌ها، مهارت‌ها و … 

محدودیت‌های اجرای BPR

مهندسی و طراحی مجدد فرایند کسب و کار (BPR) روندی است که در آن وظایف فعلی سازمان جای خود را به فرایندهای اصلی کسب و کار خواهد داد تا در نهایت با طراحی مجدد فرایندهای عملیاتی و ساختاری، کارکرد و عملکرد سیستم بهبود یابد. حال در روند اجرای BPR برای سیستم کسب و کار یا سازمان همواره محدودیت‌هایی وجود دارد که از مهمترین این محدودیت‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط مالی نابرابر و غیرمنصفانه
  • زیاد بودن تعداد پروژه‌های فعال
  • بدبینی و ترس از شکست
  • جبهه‌گیری و مقاومت از سوی کارکنان برای اجرای پروژه

علاقه مندان  با مطالعه فایل پاورپوینت «مهندسی مجدد (تکنیک‌های نوین حسابداری مدیریت)» از فروشگاه فایل دانشجویار، می‌توانند در ارتباط با مسائل مرتبط با BPR اطلاعات بیشتری را کسب کنند.

جمع‌بندی

مهندسی مجدد به عنوان یکی از اساسی‌ترین مباحث مدیریتی در کسب و کار یا سازمان مطرح می‌شود که منظور از آن تغییر روش‌های قدیمی به روش‌های جدید برای تولید کالا و خدمات در جهت کارآمدتر شدن عملکرد سیستم است. دانشجویار در این مقاله تلاش کرده است تا به بررسی BPR در فرایندهای کسب و کار بپردازد تا سازمان‌ها و شرکت‌ها بتوانند با اعمال تغییرات، افزایش کارایی و بهبود بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد را تجربه کنند. حال مخاطبان سایت دانشجویار برای آشنایی بیشتر با مسائل مربوط به مدیریت، می‌توانند به صفحه دسته‌بندی مربوطه در فروشگاه فایل دانشجویار مراجعه کرده و با جستجوی کلمه کلیدی به فایل آموزشی مورد نظر دسترسی پیدا کنند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *