حفاظت ساختمان در برابر حریق (مبحث سوم مقررات ملی ساختمان)

مقررات ملی ساختمان در سراسر جهان به مجموعه قواعدی اطلاق می‌شود که به نحوی اجرای آن‌ها توسط شهروندان و سازندگان الزام قانونی پیدا می‌کند. از میان مباحث 22 گانه مقررات ملی، مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به حفاظت ساختمان در برابر حریق می‌پردازد که اشراف بر این مبحث و اجرای آن در زمینه مهندسی و فنی ساختمان (طراحی، نظارت و اجرا) امری اجتناب ناپذیر است. مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان توسط وزرات راه، مسکن و شهرسازی وضع شده است و استفاده از آن در پروژه‌های مختلف الزامی خواهد بود تا در کنار حفظ و افزایش بهره‌وری از سرمایه‌گذاری‌های ملی، جان و منافع عمومی بهره‌برداران ساختمان تضمین شود.

سایت daneshjjoyar به عنوان مرجع تخصصی انتشار مطالب آموزشی در این سری از مطالب بلاگ به معرفی فایل حفاظت ساختمان در برابر حریق (مبحث سوم مقررات ملی ساختمان) پرداخته است تا دانشجویان و مهندسان عزیز که به دنبال مطالعه مباحث مطرح شده در این زمینه هستند، بتوانند این محصول را با فرمت پاورپوینت قابل ویرایش از فروشگاه فایل دانشجویار دانلود کنند.

کتاب مبحث سوم مقررات ملی ساختمان

مباحث مقررات ملی ساختمان در 22 کتاب مجزا تهیه و چاپ شده‌اند که استفاده و اجرای آن‌ها در ساخت و ساز الزامی خواهد بود؛ از این‌رو دانشجویان و مهندسان فعال در زمینه پروژه عمرانی و معماری باید به مطالعه مباحث مقررات ملی ساختمان اقدام کنند تا بتوانند از قوانین مطرح شده در هر زمینه برای پروژه‌های ساختمانی به بهترین شکل ممکن بهره ببرند. کتاب مبحث سوم مقررات ملی ساختمان یکی از این مباحث محسوب می‌شود که به موضوع حفاظت ساختمان در برابر حریق می پردازد. سرفصل‌های کتاب مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به شرح زیر است:

3-1- کلیات

3-2- تقسیم‌بندی تصرف‌های ساختمانی

3-3- دسته‌بندی انواع ساختارها

3-4- محدودیت‌های ارتفاع و مساحت ساختمان‌ها

3-5- سیستم‌های کشف و اعلام حریق

3-6- راه‌های خروج از بنا و فرار از حریق

3-7- الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح، نازک‌کاری‌های داخلی و بنا

3-8- مقاومت در برابر آتش

3-9- سیستم‌های اطفاء حریق و کنترل دود

3-10- ضوابط اختصاصی ساختمان‌های بلندمرتبه

3-11- ضوابط فضاها و ساختمان‌های خاص

3-12- ضوابط اختصاصی دسترسی نیروهای آتش نشانی

پیوست‌ها

اطلاعات کلی در خصوص طبقه‌بندی مصالح در برابر آتش

مخاطبان عزیز برای مطالعه توضیحات و دانلود فایل پاورپوینت «تهویه در حریق» از فروشگاه فایل daneshjjoyar کلیک کنند.

پاورپوینت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان در برابر حریق)

سایت دانشجویار به عنوان یکی از مراجع انتشار مطالب و فایل‌های آموزشی به تهیه و عرضه پاورپوینت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان در برابر حریق) اقدام کرده است تا دانشجویان رشته‌های مهندسی عمران و معماری بتوانند از آن برای ارائه کلاسی و افزایش سطح اطلاعات علمی خود بهره ببرند. فهرست مطالب پاورپوینت حفاظت ساختمان در برابر حریق (برگرفته از مبحث 3 مقررات ملی ساختمان) شامل موارد زیر است:

  • تعاریف مهم
  • مقررات کلی
  • بخش‌های سه گانه خروج
  • دسترس خروج
  • خروج
  • تخلیه خروج
  • اجزای تشکیل‌دهنده راه خروج
  • پلکان فرار
  • پله‌های برقی و پیاده‌روهای متحرک
  • شیبراه‌ها
  • حداقل تعداد راه خروج الزامی
  • چگونگی استقرار راه خروج
  • روشنایی راه خروج
  • علامت
  • ضوابط اختصاصی راه‌های خروج در تصرف‌های مسکونی
  • ضوابط اختصاصی راه‌های خروج در تصرف‌های آموزشی/ فرهنگی
  • ضوابط اختصاصی راه‌های خروج در تصرف‌های جمعی
  • ضوابط اختصاصی راه‌های خروج در تصرف‌های اداری/ حرفه‌ای
  • ضوابط اختصاصی راه‌‌های خروج در تصرف‌های صنعتی
  • ضوابط اختصاصی راه‌های خروج در تصرف‌های انباری
  • ضوابط اختصاصی پارکینگ
  • ضوابط اختصاصی آسانسورها

مخاطبان عزیز می توانند برای مطالعه توضیحات بیشتر و دانلود فایل پاورپوینت حفاظت ساختمان در برابر حریق (مبحث سوم مقررات ملی ساختمان) از سایت دانشجویار کلیک کنند تا به صفحه اصلی محصول منتقل شوند.

بخشی از مطالب محصول پاورپوینت حفاظت ساختمان در برابر حریق (مبحث سوم مقررات ملی ساختمان) در daneshjjoyar

همانطور که اشاره شد، مخاطبان عزیز دانشجویار می‌توانند با مراجعه به صفحه پاورپوینت حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق (مبحث سوم مقررات ملی ساختمان) در فروشگاه فایل دانشجویار به این محصول قابل ویرایش دسترسی پیدا کنند. بخشی از متن پاورپوینت حفاظت ساختمان در برابر حریق به شرح زیر است:

·        تعاریف مهم:

در بخش تعاریف مهم فایل پاورپوینت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به موارد زیر اشاره شده است:

آتریوم: فضایی باز و قائم به دلیل ارتباط تعدادی از طبقات که برای آسانسور، پله، پله برقی، داکت تاسیسات برقی یا مکانیکی یا تهویه هوا کاربرد دارد.

آزمایش حریق استاندارد: آزمایش‌هایی خاص برای شناخت مقاومت مصالح، فرآورده‌ها و اجزای ساختمان در برابر آتش سوزی که مقررات خاص خود را دارد.

ارتفاع طبقه و بنا: ارتفاع طبقه شامل فاصله قائم کف تمام شده آن طبقه تا کف تمام شده طبقه بالاتراست. ارتفاع بنا هم ارتفاع تمام طبقات یا فاصله قائم از تراز متوسط کف زمین طبیعی تا متوسط ارتفاع بام است.

افزایش بنا: هرگونه عملیات ساختمانی که سطح یا حجم بنا را افزایش دهد.

اعضای باربر: اعضایی که بار مرده و زنده ساختمان را به شالوده‌ها منتقل می‌کنند.

بازارچه: یک مجتمع ساختمانی شامل انواع تصرف‌های متفاوت شامل؛ عرضه کالا (متمرکز_غیر متمرکز)، غذاخوری، اماکن سرگرمی، تفریحی و خدماتی است.

بالابر: اتاقک یا سکویی مجهز به مکانیسم بالا و پایین شدن در مسیر قائم و ثابت.

پناهگاه امن: در هنگام آتش سوزی به عنوان سرپناه موقت استفاده می‌شود که برای هر نفر 0/28 مترمربع محاسبه می‌شود.

پلکان خارجی: بیش از یک طرف آن با فضای آزاد ارتباط مستقیم دارد.

پلکان متحرک: به کمک دستگاه‌های مکانیکی حرکت می‌کند.

پنجره چشمی: فقط برای دید به فضای مجاور است.

تخلیه خروج: بخشی از راه خروج که مابین خروج و معبر عمومی است.

و…

·        مقررات کلی:

بر اساس مقررات مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، ساختمان‌های جدید باید راه‌های خروجی اصولی و کافی داشته باشند. برای این کار نوع، تعداد، موقعیت و ظرفیت راه‌های خروج در هر بنا بر اساس وسعت و ارتفاع آن مناسب با ویژگی‌ها و رعایت تعداد و خصوصیات متصرفان (به ویژه آن‌هایی که بیش از همه در خطرند) پیش‌بینی‌های لازم برای هدایت اشخاص به خارج بنا یا مکان امن داخل بنا صورت گیرد.

هیچ بنا یا ساختمانی نباید تعدیل شده و تغییر تصرف دهد که عرض، کارایی یا ایمنی خروج‌های آن کمتر از قبل شود.

تمام تجهیزات، افزارها، اقدامات و شرایطی که کارایی و عملکرد درست راه‌های خروج را کنترل و تضمین می‌کنند باید در طرح به‌کار گرفته شوند.

طراحی، ساخت، پرداخت، تجهیز، نگهداری و اداره کردن هر بنا باید طوری باشد که در صورت حریق متصرفان فرصت کافی برای خروج ایمن را داشته باشند.

راه‌های خروج در هر بنا باید در مکان‌هایی طرح و نگهداری شود تا در تمام اوقات و از تمام نقاط راه خروج آزاد و بدون مانع در دسترس باشد.

خروج‌ها باید تا حد امکان به وضوح دیده شوند. در غیر این صورت راه‌های منتهی به خروج باید آشکار و واضح علامت‌گذاری شود.

استفاده از هرگونه قفل یا سد در مسیرهای خروج که احیانا مانع فرار به موقع شود، ممنوع است. مگر برخی تصرف‌ها مثل (مراکز بازپروری و بهداشت درمانی یا ندامتگاه‌ها).

در بناهایی که به دلیل بزرگی ابعاد و اندازه و جزئیات طرح، هنگام حریق امکان غافلگیر شدن افراد در سایر مکان‌ها باشد، مطابق ضوابط باید همه بخش‌ها مجهز به شبکه هشدار اعلام حریق یا سایر تمهیدات ایمنی باشد.

راه‌های خروج قائم که رابط بین طبقات هستند باید به‌نحوی دوربندی و محافظت شوند که از گسترش آتش، دود و گازهای سمی از طبقه‌ای به طبقات دیگر جلوگیری کنند.

دانشجویان عزیز برای مطالعه توضیحات و دانلود فایل پاورپوینت «فایل پاورپوینت بررسی و تحلیل طراحی سازه‌ها در آتش سوزی پس از زلزله» از دانشجویار کلیک کنند.

·        بخش‌های سه گانه خروج:

در این فصل تعریف راه خروج مسیر پیوسته و بدون مانعی است که از هر نقطه بنا شروع و تا معبر عمومی(خیابان) امتداد دارد.

این راه از سه بخش مجزای (دسترس خروج، خروج و تخلیه خروج) تشکیل شده و راستاهای افقی و قائم مثل راه بین طبقات یا تمام فضاهای رابط مثل راهروها، اتاق‌ها، درگاه‌ها، سرسراها، پله‌ها، خروج‌های افقی، بالکن‌ها، بام‌ها و محوطه باز می‌شود.

آسانسور‌ها جزو راه خروج محسوب نمی‌شوند.

و…

فایل پاورپوینت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در 43 اسلاید قابل ویرایش با کیفیت عالی برای دانشجویان رشته‌های مهندسی عمران، ساختمان و معماری تهیه شده است تا بتواند علاوه بر بهبود سطح علمی فعالان این حوزه، گام موثری در ارتقا کیفیت ساخت و سازهای کشور بر دارند.

فروشگاه فایل دانشجویار؛ مرجع مطالب آموزشی کشور

فروشگاه daneshjjoyar به عنوان یک مرجع تخصصی در زمینه انتشار مطالب علمی رشته‌های مختلف از جمله عمران، ساختمان و معماری راه‌اندازی شده است تا بتواند به دانشجویان و فعالان رشته‌های مختلف کمک شایانی کند. این مجموعه در کنار راه‌اندازی فروشگاه آنلاین بر بستر اینترنت (درگاه پرداخت ایمن زرین پال)، امکان ثبت درخواست پروژه را برای مخاطبان عزیز فراهم کرده است تا بتوانند در هر 24 ساعت شبانه‌روز از خدمات اینترنتی سایت دانشجویار بهره ببرند؛ بنابراین اگر دانشجو هستید یا در یکی از رشته‌های مختلف دانشگاهی فعالیت دارید، توصیه می‌کنیم به فروشگاه فایل دانشجویار سری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *