آشنایی با شیوه ارائه مطالب علمی-فروشگاه فایل دانشجویار,

دانشجویان رشته‌های دانشگاهی برای بیان نظرات و ایده‌های علمی خود به برقراری ارتباط موثر با دیگران نیاز دارند. شیوه ارائه مطالب علمی یکی از موثرترین را‌ه‌ها برای ارتباط با دیگران است که دانشجویان و اساتید باید به یادگیری اصولی آن بپردازند تا بتوانند مفاهیم را کامل و جامع به مخاطبان منتقل کنند. ارائه خوب و تاثیرگذار شامل مواردی چون برانگیختن احساسات مخاطبان، اطلاعات دقیق و داستان سرایی است که ارائه‌دهنده باید با مهارت‌های خود از قبیل فن بیان، زبان بدن، الهام بخشی و … آن‌ها را در سخنرانی و زمان تدریس پیاده کند.

فروشگاه فایل دانشجویار به عنوان مرجع تخصصی فایل‌ها و مطالب آموزشی در این سری از مقالات خود قصد دارد به شیوه ارائه مطالب علمی به صورت کامل و جامع بپردازد تا دانشجویان و اساتید با مطالعه آن بتوانند یک ارائه خوب و اصولی داشته باشند؛ بنابراین اگر به دنبال ارتباط موثر با مخاطبان خود در زمان سخنرانی یا تدریس هستید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

ارائه مطلب

فرآیند انتقال مفاهیم مرتبط با یک موضوع خاص به تعدادی مخاطب را ارائه مطلب می‌گویند که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین راه‌های ارتباط با دیگران است که خصوصا در حوزه آموزش، کسب و کار و استارتاپ به‌کار می‌رود. یادگیری شیوه ارائه مطالب علمی برای دانشجویان و اساتید بسیار حائز اهمیت است. ارائه مطالب معمولا از قسمت‌های مختلفی چون نمایش، معرفی، سخنرانی، ترغیب، الهام بخشی یا انگیزش تشکیل شده است که اهدافی چون تدریس، اگاهی بخشی، انتقال تجربه یا ارائه ایده جدید را دنبال می‌کند. به‌طور کلی ارائه مطالب را در انواع رسمی خود (همایش‌ها و گردهمایی‌ها) با عبارت‌های نطق اصلی (Key‌Note) و سخنرانی (Speech) نامگذاری می‌کنند.

برای مشاهده توضیحات و دانلود آنلاین فایل پاورپوینت «اصول ارائه شفاهی مطالب» از فروشگاه فایل دانشجویار کلیک کنید.

ارائه مطلب خوب شامل چه ویژگی‌هایی است؟   

ارائه مطالب برای اهداف گوناگونی چون آموزش مطالب علمی به‌کار می‌رود؛ بنابراین شیوه ارائه مطالب در سخنرانی‌ها، همایش‌ها و کلاس درس بسیار مهم است. یک ارائه خوب باید بتواند جذابیت خود را تا انتها برای مخاطب حفظ کرده و سبب خستگی مخاطبان نشود. به‌طور کلی ویژگی‌های یک ارائه خوب به شرح زیر است:

1-    تاثیر بر روی احساسات مخاطبان

بدون تردید برانگیختن احساسات مخاطبان سبب نفوذ مطالب به ذهن آن‌ها می‌شود. یک ارائه‌دهنده حرفه‌ای باید تواند با استفاده از لحن و کلمات بر روی احساسات مخاطبان تاثیر گذاشته و به نوعی در خاطر آن‌ها ماندگار شود. 

2-    ارائه اطلاعات درست و دقیق

ارائه مطالب علمی هرچقدر که بی‌نقص و متبحرانه انجام شود و از بهترین ابزارهای بصری برای نشان دادن مطالب استفاده گردد اما اطلاعات موثق و دقیق نباشد، بی‌فایده خواهد بود؛ زیرا اطلاعات غلط تنها در مدت زمان کوتاه پاسخگو بوده و مخاطب با یک جستجوی ساده می‌تواند به بی‌اعتبار بودن مطالب پی ببرد.

3-    داستان سرایی

تاثیر احساسی در ارائه مطالب به عنوان کلید راهیابی به ذهن مخاطب و ماندگاری محسوب می‌شود اما تنها با ارائه حقایق، گزاره‌های علمی، آمار، محاسبات و جدول نمی‌توان به این هدف رسید؛ بنابراین زمانی این داده‌ها و گزاره‌ها تاثیرگذار خواهند بود که در قالب یک خط داستان به مخاطب ارائه شوند.

مهارت‌های لازم برای ارائه مطالب علمی

ارائه‌دهنده در زمان سخنرانی یا تدریس برای رسیدن به ویژگی‌های یک ارائه خوب باید مهارت‌های لازم در این زمینه را داشته باشد. در واقع افراد برای تبدیل شدن به یک ارائه‌دهنده خوب و حرفه‌ای باید موارد زیر را در خود تقویت کنند:

1-    فن بیان

بدون تردید یکی از کاربردی‌ترین مهارت‌های ارتباطی، فن بیان است؛ یعنی فرد باید بتواند همیشه کلمات مناسب را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کرده و از ریتم خوبی در زمان صحبت کردن برخوردار باشد. ضعف در فن بیان سبب شکسته شدن مدام جملات و از دست دادن ریتم می‌شود که این موضوع برای مخاطبان خسته‌کننده خواهد بود.

2-    تبدیل استرس به انرژی

استرس در زمان ارائه مطالب علمی مانند یک تیغ دولبه بوده که اگر ارائه‌دهنده مهارت کافی را داشته باشد و بتواند آن را کنترل کند، تبدیل به انرژی شده و چنانچه از کنترل خارج شود، تبدیل به ترس خواهد شد؛ بنابراین افراد باید این مهارت را در خود تقویت کنند تا بتوانند در برابر تعداد زیادی چشم و گوش بهترین ارائه را داشته باشند.

3-    زبان بدن

شاید زبان بدن در زمان ارائه مطالب به اندازه فن بیان کاربردی نبوده و به چشم نیاید اما می‌تواند به همان اندازه موثر و مفید باشد. حرکات دست، سر یا حالت‌های صورت در هنگام سخنرانی یا تدریس تاثیر چشمگیری بر روی برداشت مخاطب خواهند داشت.

4-    الهام بخشی

این مهارت در مقایسه با سایر مهارت‌ها کمتر با تمرین قابل تقویت شدن است و بیشتر به استعداد افراد وابسته است. یک فرد الهام بخش، می‌تواند خیلی راحت سبب افزایش روحیه و انگیزه دیگران شود. این مهارت در زمینه کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌طور کلی افراد برای ارائه مطالب علمی به بهترین شکل ممکن باید مهارت‌های خود را به روش‌های مختلف چون تمرین و تکرار، تجربه دیگران و گسترش دامنه لغات تقویت کنند.

رایج‌ترین اشتباهات در زمان ارائه مطالب علمی

ارائه مطلب در زمان سخنرانی، همایش یا تدریس کار راحتی نخواهد بود و افراد باید در این زمینه به نکات مختلفی توجه داشته باشند. حال بسیاری از افراد در زمان ارائه اشتباهاتی را به دلایل گوناگون چون بی‌تجربگی و استرس انجام می‌دهند که ارائه آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از اشتباهات رایج در زمان ارائه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجتناب از برقراری ارتباط چشمی با مخاطبان
  • صرف انرژی بیش از حد در زمان ارائه
  • تعامل نداشتن با مخاطبان

بنابراین اگر به دنبال ارائه مطلب با تاثیرگذاری بالا هستید باید در کنار تقویت مهارت‌های لازم در این زمینه، به نکات مهم که به عنوان اشتباهات رایج مطرح می‌شوند، توجه کنید. برای مطالعه توضیحات و دانلود فایل پاورپوینت «شیوه ارائه مطالب علمی (نوشتاری و گفتاری)» از فروشگاه فایل دانشجویار کلیک کنید.

جمع‌بندی

دانشجویار در این مقاله تلاش کرده است اطلاعات مفیدی در ارتباط با شیوه ارائه مطالب علمی برای زمان سخنرانی یا تدریس در اختیار دانشجویان و اساتید عزیز قرار دهد تا افرادی که به دنبال ارائه مطالب با تاثیرگذاری بالا هستند، بتوانند در این زمینه آگاهی لازم را کسب کنند. همچنین فروشگاه فایل دانشجویار در این زمینه فایل‌های پاورپوینت آماده را در فروشگاه منتشر کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند با سرچ کلمات کلیدی مرتبط به مطالعه و دانلود فایل مورد نظر اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *